Hoe gezond is havermout

0
733
havermout paradigma magazine

Havermout is lekker, makkelijk en supergezond. Meer een trend dan een standaard ontbijtproduct tegenwoordig. En dat is eigenlijk best wel jammer, aangezien havermout supergezond is. Ikzelf sta zelfs iets vroeger op om het klaar te maken. En zo heel veel tijd kost het niet hoor ! Aan het einde van dit artikel heb ik mijn favoriete havermout recept staan. Maar maak gerust je eigen variant. Dat is ook weer een voordeel van havermout…laat je creativiteit de vrije loop.. šŸ˜‰

Wat is nu eigenlijk haver(mout)?

Haver is een volkorengraan dat vaak bij het ontbijt gegeten wordt als havermoutpap, en komt uit oorspronkelijk uit Aziƫ. Rond 1000 voor Christus werd haver ook verbouwd in Europa als graan voor de voedselvoorziening.

De voordelen
Het verlaagt je cholesterolgehalte, zit vol anti-oxidanten, het houd je hongergevoel op peil, bevat een krachtige oplosbare vezel genaamd bĆØtaglucaan, en is van nature glutenvrij.Ā  Als ik alle voordelen eens zo bekijk: een prima start van de dag lijkt me !

Glutenvrij ?
Let op ! Havermout mag dan van nature glutenvrij zijn maar kan sporen van gluten bevatten. Dit komt doordat de verwerking van de haver vaak bij bedrijven plaatsvindt waar ook tarwe verwerkt wordt. Er is ook een glutenvrije variant te koop. Kijk dan goed op de verpakking voor het glutenvrij logo.

Voedingsstoffen
Het levert veel voedingsstoffen en bevat weinig calorieĆ«n. Net als brood is havermout een bron van B-vitamines, ijzer en kalium. De hoeveelheid ijzer en kalium in havermout is twee keer zo groot als in volkorenbrood en muesli. Havermout bevat daarnaast aanzienlijk minder natrium.Ā 

Havermout is goedkoop en voedzaam

Het is een veelzijdig product en goed betaalbaar.Ā  Ik stel wel voor om de biologische versie te kopen. Het verschil is dat in de supermarkt variant dikwijls veel (ongezonde) toevoegingen aan stoffen bevat, die meestal onnodig zijn, en je lichaam meer belasten. Kies dus liever voor een onbewerkte variant. Deze zijn meestal ook gewoon te koop in de supermarkt. De voedingswaarde van een biologische havermout is een stuk beter dan een massaal geproduceerde goedkope soort !

Heb ik je aandacht ?

Hopelijk wel. Eet het als ontbijt, maak je eigen muesli , ben creatief, en laat je fantasie de vrije loop. Ik heb hieronder mijn persoonlijke favoriete recept voor je geplaatst. Ontzettend lekker, en ontzettend simpel te maken.

havermout pap paradigma magazine resized

 

Ingrediƫnten (voor 1 persoon)

  • 50 gram fijne havermoutvlokken
  • 150ml melk
  • Ā½ theelepel gemalen kaneel
  • 1 eetlepel ongebrande amandelen
  • 1 eetlepel rozijnen
  • Eventueel wat biologische rietsuiker of een beetje honing, maar de rozijnen geven op zich al voldoende zoete smaak.

 

Bereiding

Volg de bereidingswijze zoals beschreven staat op de verpakking. Hak de amandelen in grove stukken, terwijl de havermout rustig staat te pruttelen. Schenk de gekookte havermout in een kom, en bestrooi eventueel met een beetje rietsuiker, of schenk er wat honing bij. Verdeel de gemalen kaneel erover heen, dan de rozijnen, en maak het helemaal af met de gemalen amandelen. Het water loopt nu al uit mijn mond. Geniet ervan !

Warme groet,
Frans

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here