Ik heb mijn buik vol van al die suikers

0
519
suiker paradigma magazine

Echt waar! Suikers

Er is al zóóó veel over geschreven, maar weet je wat ik nu echt mis? Niet de suikers in mijn voeding, maar een heldere uitleg zodat ik snap wat suikers nu precies met mij doen. Die suikers had ik voorheen écht nodig om mijzelf door de dag te slepen, gevoelsmatig was het alsof ik mijzelf met geklauwde vingers over de grond vooruit moest trekken…altijd moe, al 8 jaar lang. Dat de medicatie mij in de ban hield is geen understatement!

Ik had in alle opzichten mijn buik ervan vol en wilde ook echt van die laatste kilo’s af. Op mijn voeding heb ik altijd al gelet, begrijp me niet verkeerd dat ik niets van suikers en al die andere vergiftigende stoffen wist. Nee, ik had te weinig kracht en kon ook niet de juiste voedingsstoffen opnemen omdat mijn organen in de war waren. Met een goede therapie die helpt in het afbouwen van mijn medicatie lukt het mij nú pas de suikers echt te laten staan en met in water gewelde granen en enkele gewelde rozijntjes als ontbijt de halve dag door te komen. Nu mijn systeem gezonder is en de bloedsuikerspiegel niet meteen op skyhigh wordt gezet houd ik het véél langer uit.

Denk niet dat als je gezond eet het ook gezond is voor je lichaam. Van diëten om af te vallen word je niet gezond. Je moet eerst gezonder zijn om alle opgeslagen afvalstoffen uit je lichaam te kunnen gaan verwerken én afvoeren. Als ons lichaam niet op een gezonde manier haar afvalstoffen kwijt kan, door bijvoorbeeld zweten of ontlasting, dan slaat ons lichaam die afvalstoffen op in vet (-bultjes). Zijn je organen sterk en kun je met een natuurgeneeskundige therapie die toxines eruit gooien, dán pas gaan ook de kilo’s eraf. Mits je ze niet bij-eet natuurlijk.

De meeste suikers bestaan uit fructose en glucose of een combinatie ervan. Fabrikanten hebben het meestal over ‘Waarvan suikers’ dit is het totaal van alle suikers. Er is geen verschil in voedingswaarde van deze suikers, maar wel in opname en verwerking in ons lichaam en daar zit hem nu juist de kennis! Je lichaam maakt insuline aan om glucose te verwerken. Is er een hoge piek glucose-suiker, dan wordt er een hoge hoeveelheid insuline aangemaakt en daalt daarmee weer razendsnel je glucose index. Zo kun je een enorme wisseling in je bloedsuikers krijgen en hebben we tussendoortjes nodig.

Fructose zet minder aan tot een hoge bloedsuikerspiegel dan gewone tafelsuiker (biet of riet). Maar laat je niet misleiden want voor de populaire agavesiroop is de zoetstof fructose vaak geraffineerde uit de fructanen van de agave gehaald, en in het verwerkingsproces zijn er wel meer van de natuurlijke zinvolle inhoudstoffen verloren gegaan. Zit er maltose toegevoegd in een product, dan ga je op zoetkracht nog verder omhoog. Maar ook lactose, want in alle melkproducten zitten natuurlijke melk-suikers. (Internet staat bol van suikers. Tip: Diabetesfonds, daar hebben ze hele zinvolle informatie). Een NATUURLIJK onbewerkt voedingsmiddel/product heeft in zich alle materialen die nodig zijn om het te kunnen verteren. Het verteren van koolhydraten geeft ons (in principe) voldoende natuurlijke suikers, wat zich voltrekt in een natuurlijk proces.

Au santé,
Liedewij

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here