Studeren en onderwijs ervaring

0
271
studeren paradigma magazine

Momenteel sta ik nog onbevoegd voor de klas. Dat betekend dat ik les geef aan de komende generatie over natuur- en scheikunde en het leven zonder daarvoor geleerd te hebben. Ergens een gekke situatie, de toekomst van Nederland wordt opgeleid door mensen die daar (nog) niet voor geleerd hebben. Er heerst een enorm tekort aan docenten en ik snap waarom. Bij de overstap van het bedrijfsleven naar het onderwijs verlies ik 1/3 van mijn salaris. Ik krijg daar meer vakantiedagen voor terug, maar vooral meer voldoening. Maar veel mensen met een baan in het bedrijfsleven, een duur koophuis en die graag 2 keer per jaar met het vliegtuig op vakantie gaan zullen het niet zien zitten om zoveel salaris in te leveren. Persoonlijk denk ik dat heel veel mensen nog geld gedreven werken i.p.v. uit het hart. Onbevoegd, of beter gezegd zonder ervaring, voor de klas staan is niet altijd een pretje. Natuurlijk zijn er talloze situaties waar ik later op reflecteer waar ik de volgende keer een andere keuze zal maken, al doende leert men in de praktijk.

De studie om de bevoegdheid te halen geeft handvatten om in de praktijk te oefenen. Soms komt er een handvat voorbij terwijl ik die graag 2 maanden eerder had ontvangen, maar ja.
Op maandag is het studiedag waar ik vaak met veel plezier naartoe ga. De deeltijdopleiding bevat vele diverse studenten, sommige staan al jaren voor de klas en willen een extra bevoegdheid. Anderen komen uit het bedrijfsleven en maken de overstap naar het onderwijs en dan is er nog een groep is maatschappelijk graag aan de slag wil en deze richting op gaan. De leeftijd varieert van 23-60 jaar en het is een genot om ertussen te lopen. Talloze verhalen en brokken levenservaring komt voorbij en uit alles probeer ik wat voor mijzelf mee te nemen. De maandagen op school zijn lang en zwaar maar ik geniet vaak met volle teugen. Al heb ik wel altijd iets van chocolade nodig om de dag door te komen šŸ˜‰

Als eerste zijn er vakinhoudelijke vakken, de basis en kern van natuurkunde en scheikunde moet beheerst worden om de leerlingen te kunnen prikkelen met je kennis. Het geeft soms hilarische situaties dat mijn medestudenten gevraagd worden voor extra kennis informatie omdat de docent die simpelweg niet bezit. Wij, mededocenten en studenten, zijn de beroerdste niet om te helpen, vooral de studenten die 30 jaar in de chemie hebben gewerkt dragen super veel bij aan de lessen.

Daarnaast zijn de onderwijskundige vakken. Dan heb ik het over de psychologie, pedagogiek en didactiek. Door alle nieuwe regelgeving krijgt niet iedereen vrijstelling voor bepaalde vakken waardoor er hier ook tenenkrommende situaties ontstaan. Stelt u eens voor een net afgestudeerde docent pedagogiek, jaartje of 25, zonder ervaring in het onderwijs gaat doorgewinterde docenten, met al 20 jaar ervaring voor de klas, vertellen hoe het werkt in het onderwijs en hoe ze moeten handelen. Bij deze lessen ontstaan veel discussies over de theorie en de praktijk en wat vooral niet werkt. Als groentje in het onderwijs zijn dit voor mij de krenten in de pap. Hier geniet ik het meest en leer ik het meest. Theorie versus praktijk en groentjes versus ervaring, een enorme dynamiek.

Uiteindelijk geloof ik de meeste theorieƫn wel, alleen werken ze niet altijd voor mij als persoon of voor mijn specifieke doelgroep leerlingen. Tijdens de werkweek probeer ik de nieuwe handvatten uit. De 1 gaat goed en is voor herhaling vatbaar, bij de andere ga ik weleens keihard op mijn snufferd. Maakt niets uit, vallen en weer opstaan. Ook deze les is zeer belangrijk voor de leerlingen. Mijn advies naar alle docenten, wees eerlijk als iets niet lukt en neem de leerlingen mee in het proces. Dan durven de leerlingen ook meer fouten te maken en daardoor meer te leren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here