Vegetarisch eten en vitamine B12

0
501
paradigma vitamine b12 vegetarisch

Vegetarisch eten, extra aandacht voor vitamine B12
Wij krijgen regelmatig de vraag of je als vegetariër soms extra vitamine B12 (ook wel cobalamine genoemd) zou moeten slikken. Nu is “moeten” een vorm van dwang, maar we raden wel aan. Vitamine B12 komt namelijk alleen voor in dierlijke producten, zoals vlees, vis, zuivel en eieren. In sommige  plantaardige producten kan vitamine B12 voorkomen, zoals in gedroogd zeewier en algen. Voor zeewier en spirulina is duidelijk dat het geen voor de mens bruikbare B12 bevat. De B12 die er in zit is namelijk analoog of pseudo B12.

Wat als ik vegetarisch of veganistisch eet
Als vegetariër kun je dat tekort natuurlijk opvangen door wel zuivel en eieren te eten, maar zelfs dan kan B12 nog een erg goede aanvulling zijn voor je. Ben je veganist, dan is B12 zeer zeker geen overbodige luxe. Ook oudere mensen vanaf ongeveer 60 jaar kunnen een tekort aan vitamine B12 krijgen omdat het lichaam B12 niet of nauwelijks opneemt. Overweeg dan om een supplement als B12 te gaan gebruiken.

Wat doet vitamine B12 ?
Vitamine B12 staat ook wel bekend als “de energie vitamine”. De aanbevolen hoeveel B12 is voor volwassenen vastgesteld op 2,8 microgram per dag. Het is essentieel voor allerlei systemen in het lichaam, onder andere voor de gezondheid van het zenuwstelsel, het immuunsysteem, het hart-en vaatstelsel en het maag-darmstelsel.

Wat merk ik als er een tekort is ?
Als je een tekort gaat krijgen aan B12 is dat niet van de een op de andere dag. Het gebeurd heel geleidelijk. Een aantal symptomen waaraan je het zou kunnen merken:

  • Concentratiestoornissen en problemen met het geheugen
  • Vermoeid en slaperig gevoel
  • Niet uitgerust
  • Darmklachten
  • Prikkelbaar en onrustig
  • Spierpijn, gewrichtspijn en krachtverlies
  • Brandend gevoel in armen, benen, handen en voeten

Mocht je bovenstaande symptomen herkennen, probeer eens een goede B12 vitamine. Kijk bijvoorbeeld eens bij een topmerk als Solgar. Deze B12 is uiteraard ook geschikt voor zowel vegetariër al veganisten. Wel zo handig.

Mocht je je in dit artikel kunnen vinden, raden we je toch aan altijd even naar je huisarts te gaan voor advies en een goed check-up !

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here